Ca divinitate populara a Soarelui si a focului, Sant-Ilie este atestat prin numeroase traditii, mai ales in mediile pastoresti.
In
ajunul acestei zile, fetele se duceau noaptea pe ogoarele semanate cu
canepa (canepisti), se dezbracau si, goale, se tavaleau prin cultura,
apoi se imbracau si se intorceau acasa. Daca, in noaptea dinspre
Sant-Ilie, visau canepa verde era semn ca se vor marita cu flacai tineri
si frumosi iar daca visau canepa uscata se zicea ca se vor marita cu
oameni batrani.
In
dimineata acestei zile se culegeau plante de leac, in special busuiocul,
ce erau puse la uscat in podurile caselor, sub stresini sau in camari.
Tot acum se culegeau si plantele intrebuintate la vraji si farmece.
Femeile
duceau in aceasta zi busuioc la biserica pentru a fi sfintit dupa care,
intoarse acasa, il puneau pe foc iar cenusa rezultata o foloseau in
scopuri terapeutice atunci cand copiii lor faceau bube in gura.
Nu era
voie sa se consume mere pana la 20 iulie si nici nu era voie ca aceste
fructe sa se bata unul de altul, pentru a nu bate grindina, obicei
pastrat si astazi. In aceasta zi, merele (fructele lui Sant-Ilie) se duc
la biserica pentru a fi sfintite, crezandu-se ca numai in acest mod ele
vor deveni mere de aur pe lumea cealalta.
De
Sfantul Ilie, romanii isi aminteau si de sufletele mortilor, in special
de sufletele copiilor morti. Femeile chemau copii straini sub un mar, pe
care il scuturau ca sa dea de pomana merele cazute. Astfel, se
considera ca mortii se veselesc.
Scenariul ritual de renovare a timpului, specific tuturor marilor sarbatori calendaristice, cuprinde si practici de pomenire a mortilor. Bisericile sunt pline, acum, cu bucate pentru pomenirea mortilor (Mosii de Sant-Ilie), iar la casele gospodarilor se organizeaza praznice mari.
Se credea si se mai crede si astazi ca daca tuna de Sant-Ilie, toate alunele vor seca iar fructele din livezi vor avea viermi.
Acum,
la sate, apicultorii recoltau mierea de albine, operatie numita
"retezatul stupilor". Recoltarea mierii se facea numai de catre barbati
curati trupeste si sufleteste, imbracati in haine
de sarbatoare, ajutati de catre un copil, femeile neavand voie sa intre
in stupina. Dupa recoltarea mierii, cei din casa, impreuna cu rudele si
vecinii invitati la acest moment festiv, gustau din mierea noua si se
cinsteau cu tuica indulcita cu miere. Masa festiva avea menirea de a
asigura belsugul apicultorilor si de a apara stupii de furtul manei si
se transforma intr-o adevarata petrecere cu cantec si joc. Era nevoie de
multa atentie, ca la aceasta masa sa nu fie prezenti cei ce stiau sa
faca farmece si vraji, caci mierea furata in astfel de zile mari "e mai
cu putere la farmecele si vrajile lor".
Sant-Ilie
marcheaza miezul verii pastorale, data cand le era permis ciobanilor sa
coboare in sate, pentru prima data dupa urcarea oilor la stana. Cu
aceasta ocazie, ciobanii tineri sau chiar cei maturi aduceau in dar
iubitelor sau sotiilor lor furci de lemn pentru tors, lucrate cu multa
migala.
Calendar creștin-ortodox